Grupy zapachowe

Każdego roku na rynku pojawia się szokująca ilość nowych zapachów. Chociaż nie istnieje żaden oficjalny podział zapachu perfum, to jednak prawie każdy zapach można przypisać do jednej z siedmiu grup zapachowych:

 

1. GRUPA CYTRUSOWA (zielona)

Jest najstarszą i najpopularniejszą z grup zapachowych. Olejki eteryczne należące do tej grupy pochodzą z takich roślin jak mandarynka, melon, pomarańcza, grejpfrut, cytryna, limonka, kwiat pomarańczy, bergamotka. Można je otrzymać w czasie zimnego tłoczenia owoców. Są to zapachy bardzo lekkie i świeże, zapewniają rześkie i chłodzące doznania, znakomicie pobudzają do działania i gwarantują niesamowity zastrzyk energii. Świetnie sprawdzają się w letnie, upalne dni. Początkowo zapachy należące do tej grupy tworzone były przede wszystkim z myślą o kosmetykach dla mężczyzn, dzisiaj uznaje się je za bardzo uniwersalną grupę.

 

Grupa jest podzielona na pięć mniejszych podgrup: cytrusowo-kwiatową, szyprowo-cytrusową, pikantno-cytrusową, drzewno- cytrusową i aromatyczno- cytrusową.

 

2. GRUPA KWIATOWA

Jest największą grupą zapachów i ulubioną przez kobiety. Jest ona grupą najbardziej zróżnicowaną, występuje w niej bardzo wiele olejków. Dominujące są w niej nuty takich kwiatów jak: bez, konwalia, narcyz, tuberoza, fiolek, róża, czy jaśmin. Ten ostatni uważany jest za najskuteczniejszych afrodyzjak zapachowy, ma bardzo subtelną i delikatną woń, która potrafi rozbudzić każde zmysły. Często stosuje się go jako antidotum na impotencję i oziębłość, skutecznie zwalcza także nieśmiałość. Posiada również właściwości antydepresyjne i znakomicie niweluje wszelkie napięcie. Zapachy kwiatowe są bardzo wyjątkową grupą, która wyróżnia się nie tylko składem poszczególnych kompozycji lecz też intensywnością ich zapachu. Nuta kwiatowa jest sercem zapachu, stanowi jego podstawę.

 

Kwiaty stosuje się tworząc zarówno męskie jak i damskie zapachy, ale w propozycjach skierowanych do mężczyzn ta nuta jest bardzo dyskretna. Zapach z grupy kwiatowej może być zbudowany zarówno wokół całego bukietu kwiatów - np. „Pleasures” Estee Lauder, jak i aromatu pojedynczego kwiatu – na przykład zapach lilii w „Diorissimo" Diora.

 

Grupa jest podzielona na pięć mniejszych podgrup: kwiatowo-owocową, kwiatowo-orientalną, kwiatowo-wodną, kwiatowo-zieloną i kwiatowo-aldehydową.

 

3. GRUPA DRZEWNA

Składa się głównie z ciepłych i bogatych nut takich jak: paczula, i sandał, czasem dołącza się też bardziej wytrawne aromaty takie jak wetiwer, czy cedr. Zapachy z tej grupy tworzą niezwykle charakterystyczne kompozycje. Używa się jej głównie w propozycjach skierowanych dla mężczyzn, chociaż w ostatnich latach pojawia się też coraz więcej zapachów damskich w tej kategorii. Bardzo zmysłowy aromat drzewa gwajakowego i sandałowego w połączeniu z trochę surową, ale zarazem wykwintną wonią wetiweru i cedru, razem z kwiatowymi aromatami stanowią elegancką, otulającą i bardzo wyrafinowaną grupę zapachów. Niektóre z zapachów wchodzących w skład tej grupy, jak na przykład drzewo sandałowe o słodkim, żywicznym i nieco piżmowym zapachu dodawane było już do różnych starożytnych pachnideł.

 

Grupa jest podzielona na cztery mniejsze podgrupy: drzewno-cytrusową, drzewno-aromatyczną, korzenno–drzewną i drzewno-korzenno-skórzaną.

 

4. GRUPA ORIENTALNA

Jest kategorią perfum bardzo zmysłowych, ciepłych i egzotycznych. Charakterystyczny zapach nadaje jej wyczuwalna wanilia, egzotyczne kwiaty, zapachy przypraw (przyprawy korzenne, cynamon), zwierzęce (ambra, piżmo) i drzewno-żywiczne. Jest to kategoria bardzo trwałych perfum, kojarzona z dalekim wschodem. Pierwszymi perfumami w tej kategorii było „Shalimar” Guerlaina.

 

Bardzo często zapachy orientalne określa się jako zapachy należące do grupy ambrowej, nazwa ta powstała od sławnych perfum Françoisa Coty’ego „Ambre Antiqua”. Niezwykle zmysłowe, a zarówno kuszące i uwodzicielskie kompozycje o egzotycznym i ciepłym aromacie, przeznaczone są głównie dla kobiet. Do grupy orientalnej należą przykładowo perfumy „Obsession” Calvin Klein’a, które mają wyraźnie korzenny charakter.

 

Grupa jest podzielona na trzy mniejsze podgrupy: drzewno-kwiatowo-orientalną, korzenno-kwiatowo-orientalną i pół-orientalno-kwiatową.

 

5. GRUPA PAPROCIOWA

Jest tworzona przez lawendę i paproć, które są uzupełnione licznymi innymi składnikami, między innymi mchem dębowym, świeżymi ziołami, kumaryną czy paczulą. Ta wyjątkowo intrygująca rodzina zapachów nazywana jest również „Fougere”, czyli po francusku paproć. Wbrew nazwie te nuty nie odnoszą się do zapachu paproci, ale do zapachu męskich francuskich perfum „Fougere Royale” (w tłumaczeniu Paproć Królewska), które zostały stworzone pod koniec XIX wieku i były pierwszym zapachem w tej rodzinie. Jest to kategoria przede wszystkim zapachów męskich

 

Grupa jest podzielona na dwie podgrupy: z dominacją lawendy, albo paproci.

 

6. GRUPA SZYPROWA

Jest to najmniejsza, ale jednocześnie najbardziej unikatowa grupa zapachów drzewno-cytrusowych. Swoją nazwę wzięła od perfum „Chypre” Françoisa Coty’ego. Główne składniki tej grupy zapachów to: bergamotka, róża, paczula i mech dębowy. Ten ostatni ma bardzo charakterystyczny „ziemny” zapach. Ponadto w tej grupie można wyczuć naturalne lub syntetyczne nuty zwierzęce: cybetę, piżmo i ambrę.

 

Grupa jest podzielona na trzy mniejsze podgrupy: szyprowo-owocową, szyprowo-drzewną i szyprowo-animalną.

 

7. GRUPA SKÓRZANA

Jest bardzo specyficzną grupą i dominuje bardziej w zapachach niszowych niż popularnych. Przeważają w niej ciepłe, duszne, suche nuty, którymi usiłuje się naśladować swoisty zapach tytoniu, palonego drewna, dymu i skóry. Pojawiają się tu również nuty o lekko kwiatowym charakterze. Stosuje się ją przede wszystkim w tworzeniu zapachów dla mężczyzn.

 

Grupa jest podzielona na dwie mniejsze podgrupy: kwiatowo-skórzaną i skórzano-tytoniową.

 

Copyright © MultiBOX24.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

 

powrót do menu

powrót do strony głównej

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
AKCEPTUJĘ
pixel